«I know the history intimately — and have spent more time than probably anyone in this room with people who survived the Holocaust. Here’s what I’ve learned – the root that tears apart your house’s foundation begins as a seed – a seed of distrust and hate and blame. The seed that grew into a dictatorship in Europe a lifetime ago didn’t arrive overnight. It started with everyday Germans mad about inflation and looking for someone to blame. I’m watching with a foreboding dread what is happening in our country right now. A president who watches a plane go down in the Potomac – and suggests — without facts or findings — that a diversity hire is responsible for the crash. Or the Missouri Attorney General who just sued Starbucks – arguing that consumers pay higher prices for their coffee because the baristas are too “female” and “nonwhite.” The authoritarian playbook is laid bare here: They point to a group of people who don’t look like you and tell you to blame them for your problems. I just have one question: What comes next? After we’ve discriminated against, deported or disparaged all the immigrants and the gay and lesbian and transgender people, the developmentally disabled, the women and the minorities – once we’ve ostracized our neighbors and betrayed our friends – After that, when the problems we started with are still there staring us in the face – what comes next. All the atrocities of human history lurk in the answer to that question. And if we don’t want to repeat history – then for God’s sake in this moment we better be strong enough to learn from it».
Così il Governatore dell’Illinois Jay Robert Pritzker, nato in una famiglia ebrea, pertanto, come ricorda, avvezzo alla memoria degli anni più bui della storia d’Europa, pochi giorni fa nel suo discorso d’indirizzo e sulla situazione dello Stato che guida. Cosa c’è, dopo? Dopo che avremo incolpato tutte le minoranze per i problemi che quotidianamente viviamo, e anche per quelli che immaginiamo? Dopo che li avremo discriminati ed emarginati, e i problemi denunciati saranno ancora tutti lì, cosa accadrà? Cosa faremo? «Tutte le atrocità della storia umana si nascondono nella risposta a questa domanda. E se non vogliamo ripetere la storia, allora per l’amor di Dio in questo momento è meglio essere abbastanza forti da imparare da essa». Lo siamo, lo saremo?
Gli echi della storia di cui parla Pritzker si sentono minacciosi, e la cosa non può far stare sereni. E sinceramente, i molti potrebbero non essere abbastanza forti per ciò a cui egli chiama, o semplicemente non sentirne l’esigenza. Soprattutto, si vedono al governo degli Stati soggetti politici e persone poco avvezzi alla riflessione in tal senso, per nulla inclini a sostenere il peso di quella necessità storica che chiama all’attenzione, alla vigilanza. Tutti gli altri, fossero anche i pochi, sono però chiamati al ruolo a cui il Governatore pensava.
Con le parole di Nicola Chiaromonte: «è ai pochi, capaci di riflessione, in fin dei conti, che è affidato non già il potere, ma la responsabilità dell’esistenza civile».